Syv råd til at holde på varmen, når du vinterbader

1. februar 2021


Komplet nybegynder eller rutineret vinterbader. Her får du syv supergode råd til, hvordan du kan holde på varmen, når du vinterbader. 

1. Hold hænderne over vandet

Vinterbadning kan selvsagt være en utrolig kold fornøjelse, men ved at holde dine hænder over vandet, kan du holde kuldefølelsen lidt på afstand. 

I mødet med det kolde vand trækker blodkarrene sig nemlig sammen, og det får blodet til at strømme mod de vitale indre organer. Det er en fantastisk beskyttelsesmekanisme, som især er at mærke i fingre og fødder, som ikke kun bliver iskolde, men også kan blive lidt stive i det. Med hænderne over vand vil du derfor opleve, at du kan blive længere i vandet. 

 

2. Behold skoene på 

Stivfrosne fødder, som forbliver kolde, uanset hvor mange sprællemænd du laver. Det er en følelse, som de færreste holder specielt meget af. 

Vi kan holde hænderne over vandet, men det kan være svært at gøre med fødderne. Her kan badesko måske være en hjælp. De beskytter nemlig mod kulden og holder på varmen i fusserne. Alternativt kan du tage et par gode uldsokker på under dit vinterdyp, men husk at tage dem af med det samme, når du kommer op igen. 

På Havnebadet kan der blive utrolig glat rundt om bassinet, og her kan det også være fordelagtigt at have noget på fødderne, der griber fat i træværket. Som en bonus beskytter badesko også dine fødder mod sten og andre genstande, du helst vil undgå at træde på med gennemkolde, nøgne fødder.

3. Pak et ekstra håndklæde  

Det er ikke kun i vandet, dine fødder er udsat for ekstrem kulde, når du er vinterbader. Det samme gælder, når du kommer op af vandet. Nu udvider dine blodkar sig igen, og det får dit blod til at strømme rundt i kroppen, som det plejer. Det er sådan, du får varmen, men det kan godt tage lidt længere tid i fødderne end i resten af kroppen. Stå derfor gerne på et håndklæde, når du hopper i tøjet igen. Du får hurtigere varmen igen, når du ikke står et koldt underlag for længe. 

Alternativt kan du tage et par badetøfler med, som du kan stå på imens, du klæder om, og som du kan bruge på turen fra omklædningsrummet mod det kolde gys. 

4. Husk huen 

Når du cykler, skal du huske hjelmen, og når du vinterbader, kan det være nyttigt at huske huen. Kroppen afgiver meget varme op gennem hovedet - faktisk hele 80% - og derfor er det godt at beholde huen på, når du bevæger dig rundt i vandet. Så længe den ikke bliver våd, har den en dejlig, lunende effekt. 

5. Brug saunaen flittigt 

Aaah! Sjældent har et saunabesøg føles så skønt, som det gør efter et isnende koldt dyp i bassinet. Den høje temperatur giver dig lynhurtigt varmen tilbage - og gør dig måske endda klar til et dyp mere. 

 

6. Drik noget varmt

Te, kaffe, kakao. En lun drik er skøn at varme hænderne på, når man fryser rigtig meget. På samme tid kan en kop dejlig varm et-eller-andet medvirke til, at du hurtigere får varmen tilbage i kroppen. 

Det kan også være dejligt med en bid mad efter det kolde gys. For eksempel i selskab med din yndlings vinterbademakker. 

7. Tag tøj på i omvendt rækkefølge 

Tøj på overdelen først, så på underdelen. Det lyder måske mærkeligt for nogle, men det er den rækkefølge, du skal tage dit tøj på i, hvis du gerne vil have varmen tilbage hurtigst muligt. 

Alle kneb gælder, når det gælder om at få varmen tilbage efter en frisk gang vinterbadning. Jo varmere tøj, jo bedre. Uldsokker, hue, halstørklæde, handsker, skiundertøj, din favoritsweater. I Vinterbadeklub Aarhus Ø er der ikke nogen, der kigger skævt til dig, hvis du pakker dig godt ind fra top til tå. Tværtimod får du højest sandsynligt et forstående smil med på vejen.

Vi håber, du kan bruge nogle af rådene til at gøre din oplevelse med vinterbadning endnu bedre. 

Hvis du ikke er medlem af Vinterbadeklub Aarhus Ø, kan du skrive dig på vores venteliste her.  


Bliv medlem

Hvis du gerne vil være medlem af Vinterbadeklub Aarhus Ø, kan du skrive dig på vores venteliste via linket her. Det koster 50 kr. 


Kontakt os på email: info@vinterbadeklubaarhus.dk

Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk